VR-teknik inom LSS och anpassad skola i Helsingborg
VR för återhämtning
VR för återhämtning är ett projekt som syftar till att utveckla och testa användandet av VR-teknik (Virtual reality) för ett ökat välmående bland barn och unga som omfattas av LSS. Målet med projektet är att användandet av tekniken ska etableras inom LSS-verksamheten samt att användandet av VR ska bidra till barnens välmående under hela dagen.
Projektet pågår till den 31 mars 2025.
VR för återhämtning
Återhämtning för barn och unga med funktionsnedsättningar
Barn och unga med funktionsnedsättningar möter ofta många utmaningar i sin vardag. Miljöombyten, sociala krav och förändringar i skola och fritid kan skapa en hög stress som också kan påverkar deras välmående. För barn och unga som omfattas av LSS (Lagen om stöd och service) kan denna ökade stresskänsligheten bidrar till att deras "batteri" snabbt kan ta slut under en dag.
För att stärka barnens förmåga att hantera vardagens påfrestningar kan regelbundna pauser och möjlighet till återhämtning vara avgörande. Genom att skapa lugna stunder kan vi bidra till minskad stress och bygga upp den energi som behövs för en välfungerande vardag.
Goda erfarenheter av VR-teknik tillsammans med vuxna inom LSS
Sedan 2023 har Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborg utvecklat användningen av VR-teknik inom LSS-verksamheten. Framför allt har tekniken testats tillsammans med vuxna inom LSS och visat på mycket positiva effekter på stresshantering och återhämtning.
Eftersom användningen av VR-teknik med barn och unga hittills varit begränsad, identifierade förvaltningen en stor potential att vidareutveckla arbetet. Vård- och omsorgsförvaltningen såg där av ett behov av att systematiskt undersöka, testa och följa upp hur VR-tekniken kan användas för att stärka återhämtning och välmående hos barn och unga som omfattas av LSS.
VR för återhämtning
Under våren 2024 startade projektet VR för återhämtning i Helsingborg. Det är ett samarbete mellan LSS-verksamheten inom Vård- och omsorgsförvaltningen och den anpassade gymnasieskolan inom Skol- och fritidsförvaltningen. Syftet är att utveckla och testa användningen av VR-teknik för att öka välmåendet hos barn och unga som omfattas av LSS.
Det övergripande målet är att etablera VR-tekniken som ett hjälpmedel inom LSS-verksamheter för att främja barnens återhämtning och välmående under hela dagen – från LSS-verksamhet till skola. VR-tekniken ska fungera som ett verktyg för att minska stress och ge barnen möjlighet till nödvändig återhämtning och välmående i deras dagliga liv.
För att lyckas med detta ska projektet ta fram stödmaterial och utbildning för att rusta de vuxna som arbetar med barn och unga inom LSS och anpassad gymnasieskola. Dessutom ska projektet bidra till att öka kunskapen om VR-teknikens potential och hur tekniken kan skapa värde för barn och unga inom LSS samt hur den kan underlätta arbetet för personalen som möter dem.
En del av ett större forskningsprojekt
Helsingborgs stad är först i Sverige med att använda VR-teknik för att främja återhämtning och välmående hos barn och unga med funktionsnedsättningar. Projektet VR för återhämtning är inte bara en lokal satsning utan ingår också som en del i en större forskningsstudie i samarbete med Lunds universitet och University Medical Center Groningen.
Forskningsstudien syftar till att undersöka hur VR-teknik kan stärka barnens förmåga att självreglera vid stress och ångest. Genom att förbättra denna förmåga hoppas man kunna bidra till ett ökat välmående och en bättre vardag för målgruppen.
Kontakt
Lina Wernström Jensen, PART, lina.wernstromjensen@helsingborg.se