Projektet Aktivitet förbygger (AF) främjar barn och ungas hälsa, utveckling och skolgång. Genom att integrera resurser från skolor, föreningar, kommun och region skapas prova-på verksamhet under skoltid som ger elever nya möjligheter och positiva erfarenheter av föreningsaktiviteter inom natur, kultur och idrott. Under 2023–2024 testades AF i tre Helsingborgsskolor med positiva resultat som ökad skolnärvaro, bättre självkänsla och stärkt socialt samspel. Dessa effekter beror på ett nära samarbete och gemensamma handlingar mellan flera olika aktörer. Ta del av lärdomar från projektet och forskning från Lunds universitet genom dessa fyra filmer. Ta del av: mer info om projektet AF Helsingborg, projektrapporten samt forskningsrapporten “Resursintegrering i människonära tjänster. Om organiserade fritidsaktiviteter under skoltid utifrån ett tjänstelogiskt perspektiv.
Film 1: Välkomna och inledning. Se filmen här.
Bild: Therese Lundin, utvecklingsstrateg PART – Preventivt arbete tillsammans och Susanne Enhörning, projektledare Elevhälsan hälsar välkommen!
Film 2: Skolors perspektiv - Vad vi har lyckats att göra tillsammans och hur har det gått till? Se filmen här.
Bild: Susanne Enhörning, projektledare, Mirjam Wallin, bitr rektor & Solo Hammar, friskvårdskonsulent Filbornaskolan, Pia Swärdh, rektor & Patrik Simonsen, idrottslärare, Nanny Palmkvistskolan samt Heléna Rosenlöf, rektor & Gunilla Bengtsson, idrottslärare Ringstorpsskolan.
Film 3: Föreningsledares perspektiv - Vad vi har lyckats att göra tillsammans och hur har det gått till? Se filmen här.
Bild: Susanne Enhörning, projektledare, Liselott Bjurling, ledare Helsingborgs basketbollklubb, Simon Öhman, ledare Helsingborgs tennisklubb samt Gabriel Jatta, ledare Tian Dao taekwondo.
Film 4: Resultat och lärdomar som är viktigt att ta med oss i det fortsatta arbetet framåt samt forskarnas bild av hur vi kan förstå och förklara Aktivitet förebygger. Se filmen här (Forskningen startar 7:50).
Bild: Magnus Lindén, universitetslektor, docent vid Institutionen för psykologi, Ulrika Westrup, universitetslektor, docent och Alina Lidén, universitetslektor vid Institutionen för tjänstevetenskap, Lunds universitet.
Kontakt
Therese Lundin, utvecklingsstrateg PART